Beroepsvereniging therapeuten: dit doen wij voor jou

Als vitaliteitsprofessional houd jij je het liefst bezig met waar je goed in bent: het helpen van cliënten. Zaken als een beroepsaansprakelijkheidsverzekering, factureren, een goede klachtafhandelingen voldoen aan alle regels kosten veel tijd. Tijd die afgaat van het behandelen van jouw cliënten. Gelukkig kun je terugvallen op VIV, dé beroepsvereniging voor therapeuten. Wij zorgen ervoor dat jij al dat soort zaken op orde hebt.   

Waarom een beroepsvereniging alternatieve therapeuten?

Wij geloven erin dat cliënten het meest hebben aan zorg die elkaar aanvult. Waarbij jouw werk niet meer wordt gezien als alternatief, maar als een nuttige aanvulling op de reguliere zorg die iemand krijgt.

Of je nou natuurgeneeskundige, homeopaat of lichaamsgerichte therapeut bent, onze vereniging is er voor alle therapeuten die aandacht hebben voor zowel de fysieke als de emotionele en mentale kant van iemands leven.

Wij geven jou als vitaliteitsprofessional een gezicht en zorgen ervoor dat jij jouw vak zo makkelijk mogelijk kunt uitvoeren. Dat doen wij door jou belangrijke informatie te geven, maar ook door het aanbieden van collectieve voorzieningen.

Aansprakelijkheidsverzekering

Je kunt je bijvoorbeeld aansluiten bij de beroepsaansprakelijkheidsverzekering die wij hebben afgesloten. Hieronder vallen:

  • Beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheid,
  • Rechtsbijstand
  • Dekking voor de geschillencommissie 

“Het lidmaatschap van de VIV geeft mij een bepaalde zekerheid en ze behartigen mijn belangen. De VIV heeft mij goed geholpen toen er een klacht over mij binnenkwam van een gecompliceerde cliënt die was doorverwezen via de jeugdzorg. Het ging over een vechtscheiding. Ik vond het zeer fijn dat de VIV mij hierin heeft gesteund, het gaf mij vertrouwen. Ook vind ik het prettig dat de VIV zorgt voor meer bekendheid van mijn beroep en richtlijnen voor de kwaliteit ervan.”

~ Jet Sternefeld-de Beer,kindercoaching en levenscoaching

Klachtafhandeling

Volgens de wet ben je daarnaast verplicht om jouw cliënten een goede klachtafhandeling te bieden. Want ondanks grote zorgvuldigheid kan het gebeuren dat jouw cliënt niet tevreden is over iets in jouw praktijk, benadering of behandeling. Je staat er dan niet alleen voor. We zijn aangesloten bij CAMCOOP, een coöperatie met een geschillencommissie voor complementaire behandelvormen. Ook kun je terugvallen op een eigen klachtenfunctionaris.

Bijscholingsdagen

Als beroepsvereniging voor therapeuten organiseren wij twee keer per jaar een gratis bijscholingsdag, gecombineerd met een Algemene Ledenvergadering. Meteen een perfect moment om te netwerken met andere hbo-professionals uit de complementaire zorg.

Naast deze standaard bijscholingsdagen, bieden wij meerdere keren per jaar betaalde bijscholingsdagen. Kijk in onze bijscholingsagenda voor de precieze data.

Facturatie

Naast het verlenen van zorg aan jouw cliënten, moet je natuurlijk ook facturen versturen.

En die moeten aan allerlei eisen voldoen. Zowel van zorgverzekeraars als van de Belastingdienst. Op onze pagina “Facturatie” leggen wij precies uit wat er allemaal op jouw factuur moet staan.

Nog geen lid?    

Ben je nog geen lid, maar denk je erover jezelf aan te melden? Op de pagina “Opleidingen” zie je welke opleidingen wij erkennen. Ook leggen we je graag onze toelatingsprocedure uit.

Vragen? Neem contact op

Heb je nog vragen over de informatie op deze pagina?  Bel ons gerust of stuur een mail. Wij staan voor je klaar.