SUCCESVOLLE THERAPEUTEN!
Wat betekent succesvol voor jou?
Wat betekent succesvol voor jou?
Wanneer val je onder de categorie ‘succesvolle therapeuten’? Is dat niet subjectief? Wij gaan op onderzoek uit…
Als therapeut, coach, zorgprofessional ben je gestart vanuit een hartewens. Dit zien en horen we bij al onze VIV-leden terug. En binnen die hartewens zit het delen van kennis. Kennis voor mensen die dat nodig hebben om te kunnen groeien, zich verder te kunnen ontwikkelen, te helen, beter te worden. Zich neer te zetten als een bewust, ontwikkeld mens en succesvolle therapeut.
Alleen naast het therapeut zijn zit er ook een zakelijke uitdaging. Je bent opgeleid in een beroep, een professie, een ambacht. Daarbij zijn de vaardigheden van het ondernemerschap niet standaard opgenomen. Wat maakt succesvolle therapeuten succesvol? Na het opstarten van je bedrijf mag je ook zakelijk gaan ondernemen en je bedrijf en jij als werknemer binnen je eigen bedrijf gaan zien. Dat is één van de aspecten.
Tijd om te reflecteren
Het einde van het jaar nodigt uit de stilte in te gaan, te reflecteren op wat is geweest. Bij veel bedrijven ook een tijd van ‘beoordelen’. Ook succesvolle therapeuten nemen zichzelf onder de loep. Wij nodigen je uit deze tijd van reflecteren te gebruiken om te kijken naar hoe jij het afgelopen jaar als werkemer van jouw praktijk hebt gedaan. Even een andere wending …
- Ben jij de ideale werknemer voor je bedrijf?
- Wat doe je goed en wat kan beter?
- Wat zijn punten om verder te onwikkelen?
- Hoe is je inzet?
- Hoeveel uur/dagen werk je?
- Wat is de waarde die tegenover deze inspanningen staat?
- Staat het leveren en ontvangen van waarde in balans? Kan je jezelf ook het bijbehorende salaris uitkeren?
Ken je doelen
“Ken je doelen en ken je cijfers. Weet waar je voor gaat en waar je voor staat”, dat is wat we van succesvolle ondernemers terug krijgen. Welke doelen ga jij neerzetten voor 2020 en hoe ga je dat monitoren? Vind je dit allemaal gedoe? Maak het dan speelser en zie het ondernemen als een spel. Hoe speel jij het spel in 2020?
Zijn de regels van het spel je bekend en kan je er mee aan de slag!
Waarschijnlijk heb je al gemerkt dat je kennis alleen niet voldoende is om succesvol te zijn. De een flyert, de ander krijgt klanten via mond tot mond reclame en weer een ander is succesvol met de digitale mogelijkheden. Hoe zit dat met jou?
- Hoe vinden mensen jou?
- Welke mogelijkheden benut jij?
- En haal jij met je website klanten binnen?
Het digitale netwerk wordt steeds belangrijker om nieuwe aanwas van klanten te genereren. Als het gaat om communicatie uitingen (denk aan je website, sociale media, e-mail) is het belangrijk dat je een uitingsvorm kiest die bij jou past.
Daarna neem je de ander – je beoogde klant – als uitgangspunt. Hoe benader jij normaliter jouw klanten? Wat spreekt jouw klanten aan in jou? Vinden zij dat terug in jouw digitale uitingen?
TIP:
Kijk eens als een buitenstaander naar je bedrijf/praktijk, wat kan er verbeterd worden? En wat is er al op orde? Hoe is het met je time-management gesteld? Laat jij je leven door je klanten in het kader van altijd bereikbaar zijn of kan je ook echt uitschakelen?
Nu is het de tijd om te reflecteren op het afgelopen jaar. Zowel op jezelf als op je bedrijf. Neem er de tijd voor en schrijf op wat je bevindingen zijn. Zet je doelen voor 2020 neer en schrijf ze op. Hoe voel je als je je doelen hebt behaald? Wat wordt er allemaal mogelijk daardoor?
Persoonlijk Ontwikkel Plan, POP
Hoe staat het met jouw POP (Persoonlijk Ontwikkel Plan) en je targets?
Heb je doelen gesteld voor 2019 en deze behaald? Hoe heb je hierop bijgestuurd en wat hiervan neem je mee voor 2020?
Elke Therapeut, Coach, Zorgprofessional doet aan na- en bijscholing, blijft zich ontwikkelen. Persoonlijk en professioneel ontwikkelen. Met ontwikkelen, nieuwe dingen, vaardigheden of technieken leren, blijf je bij in je vak. En kun je bij blijven in de ontwikkeling van jouw onderneming, het vakgebied en de markt.
Het is onderdeel van je loopbaan. Kijk jij er zo wel eens naar?
Een POP, persoonlijk ontwikkelingsplan is een hulpmiddel om richting te geven aan de ontwikkeling in je onderneming. In het werk. Stel doelen en maak afspraken met jezelf. Vervolgens de uitdaging om die doelen en bij behorende kaders, grenzen te bewaken en de afspraken met jezelf na te komen. Veel professionals schakelen hiervoor een coach in, maar je kan ook een buddy-groepje samenstellen en/of het inbrengen bij je intervisie. Succesvolle therapeuten blijven zich ontwikkelen!
Veel succes met jouw POP, Persoonlijk Ontwikkel Plan
Download hier een voorbeeld