MARKETING TIPS VOOR THERAPEUTEN EN ZORGPROFESSIONALS
Hoe actief ben jij met jouw marketing?
Hoe actief ben jij met jouw marketing?
Uit ervaring weten we dat de meeste coaches en therapeuten werken vanuit het hart en de zakelijkheid van het ondernemerschap als ‘een noodzakelijk kwaad’ zien. Gelukkig zien we ook dat er verandering in komt, maar het mag nog meer zijn!
Nog steeds hebben de meeste zorgprofessionals en therapeuten marketing en zichtbaarheid van zichzelf en hun praktijk niet op de 1e plaats hebben staan. Sterker nog, het heeft vaak weerstand! Ze zetten hun cliënten voorop. Dat is tenslotte de reden van hun bestaan en de eerste keuze geweest voor dit beroep. De ander helpen, vitaler maken of een steuntje in de rug bieden. En bent niet begonnen met je praktijk om je bezig te houden met reclame, acquisitie, marketing en zelf op de voorgrond staan. Heel begrijpelijk!
En toch is het voor iedere therapeut belangrijk om wél zichtbaar te zijn en zich bezig te houden met marketing. En het kan met minder inspanning dan je denkt! Het gaat nog niet helemaal vanzelf, maar als je het slim aanpakt gaat een deel wel vanzelf. En natuurlijk sta je er niet alleen voor. Ook hierin helpen we je als VIV graag op weg en geven je een aantal tips.
Ook online heb je een deur naar je praktijk
Weet je hoe lang jouw cliënten er over doen voordat ze een eerste afspraak met je maken? Dat kan best lang duren. Wist je dat sommige mensen wel een paar maanden met een visitekaartje rondlopen, voordat ze een afspraak plannen? Ze schamen zich voor hun omgeving, bagatelliseren het probleem of durven hun zorgvraag niet met een onbekende te bespreken.
Wil jij nieuwe cliënten sneller over de drempel krijgen? Ga dan in fasen een verbinding met ze aan. Hoe je dat doet? Door naast de traditionele PR-middelen, zoals foldertjes, slim gebruik te maken van online communicatie.
Jouw online visitekaartje
Denk je nu: oh jé, ik heb net visitekaartjes besteld, wat moet ik daar nu mee?
Schrik niet, je kunt ze gewoon blijven gebruiken. Netwerk je graag? Vooral blijven doen. Geef je presentaties? Ook daar hoef je niet mee te stoppen! Het zijn allemaal manieren om op de radar van nieuwe cliënten te komen. Maar wat doet bijna iedereen, nadat ze voor het eerst iets van je hebben gehoord? Inderdaad, je website bekijken! En tegenwoordig is dat niet alleen op de pc, maar ook via smartphone en tablet. Daarom zorg je voor een up-to-date website die responsive is. Tenslotte is je website je online visitekaartje!
Bouw aan je know-like-trust factor
Bouw vertrouwen op met de mensen die je website bezoeken. Uit ervaring blijkt dat mensen al een tijdje kijken en je volgen, voordat ze zich aan je laten zien of contact met je opnemen. Mensen willen je eerst leren kennen en het duurt even voordat het kennen overgaat in voldoende vertrouwen om een afspraak te maken.
Kortom: is je website-bezoeker getriggerd? Dan wil je natuurlijk niet dat hij of zij de website ‘zomaar’ verlaat. Je wil dat ze verder lezen, geinformeerd raken en vertrouwen krijgen in jou als expert door wat ze zien en horen op je website. Het is makkelijker te realiseren dan je denkt als je slim communiceert.
De volgende tips helpen je verder. Gebruik ze in je blogs op je website of op je sociale media kanalen.
Tip 1: deel je expertise
Je creëert vertrouwen bij mensen door op je website kennis en ervaringen te delen. Bijvoorbeeld in een blog. Ben je bang dat anderen met je kennis aan de haal gaan? Dat is niet nodig. Met het delen van je expertise verklein je de afstand tussen jou en de websitebezoeker. Hebben ze een expert nodig? Dan komen ze toch wel naar jou toe. Ze ‘kennen’ je dan immers al een beetje.
Tip 2: gratis waardevolle informatie
Je kunt informatie ook delen in de vorm van een gratis te downloaden checklist of e-book. Vraag in ruil hiervoor aan je websitebezoeker een e-mail adres achter te laten. En ja, dit adres mag je vervolgens opnemen in je mailinglijst. Verstuur je periodiek een nieuwsbrief? Dan heb je er weer een lezer bij! Handig toch? Weet je niet hoe te beginnen met deze gratis content? Kijk eens op onze website en bij je collega’s en vraag hoe zij het gedaan hebben. Net als jij helpen wij en zij graag!
Tip 3: blijf lekker jezelf
Ga je vooral niet anders voordoen dan je bent! Past iets niet bij je? Doe het dan niet! Natuurlijk mag je een beetje buiten je comfortzone gaan door met reclame en marketing activiteiten jezelf en je werk zichtbaar te maken. Maar jij moet er nog wel in herkenbaar blijven. Ga niet proberen om een ander te zijn.
Tip 4: wijs je bezoeker de weg
Maak het je bezoeker makkelijker door goed zichtbare actiebuttons op je website te gebruiken. Duidelijke ‘call to actions’ Bijvoorbeeld om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief, iets aan te vragen of te downloaden of een artikel te delen op Facebook, Twitter, LinkedIn of andere social media kanalen. De websitebezoeker kan deze dan snel aanklikken voordat hij weer verder googlet. Vervolgens blijf je door leuke en interessante berichtjes via social media op het netvlies van je volgers.
Tip 5: Laat je inspireren door ‘het nu’
Weet je niet goed wat je moet posten? Wees je er dan van bewust dat je mensenwerk doet. Je toekomstige cliënten willen vooral een beeld hebben van wat je doet, je kan en waar je voor staat. Maak tussentijds berichtjes van een ervaring die je meteen of later kan gebruiken. Bijvoorbeeld een succesmoment of een dankbaar moment. Wees authentiek door informatie te posten die in jouw taal iets zegt over jezelf of je vak. Maak het niet te ingewikkeld. We hebben het niet voor niets over ‘social media’.
Wil je meer tips die je helpen een bloeiende praktijk te creëren?
Download dan hier ons gratis e-book waarin je de 5 bouwstenen vind voor een bloeiende praktijk!