Tips hoe je angst kan verminderen

Elke crisis biedt kansen

Een crisis vraagt om flexibiliteit, snel handelen. En het maken van snelle, onverwachte wendingen doet iets met ons als mens. De welbekende ‘vecht-vlucht-bevries modus’ zal je niet vreemd in de oren klinken. Niet iedereen kan meteen in kansen denken, bijvoorbeeld omdat enorme zorgen of gevoelens van angst hem/haar in de weg staan. Vanwege gezondheid bijvoorbeeld. Niet gek met het Corona virus op de loer. Of vanwege financiën, ook niet gek als je CAM-therapeut en/of ZZP’er bent met alle beperkingen die de overheid in de strijd tegen het Corona crisis nu bepaald heeft en bij velen voor het cancelen van afspraken zorgt.

Angst is een slechte raadgever

Hoewel angst in deze tijd wellicht zeer logisch en verklaarbaar kan zijn, is angst ook nu niet onze beste raadgever. Angst kan verlammend werken en we zagen bij cliënten dat zij afspraken annuleerden, waardoor hun gezondheidsproces of ontwikkelingsproces stagneerde, wat juist niet de bedoeling is.

Onze therapeuten hielpen cliënten om accounts aan te maken waarmee de drempel naar beeldbellen, zoals bijvoorbeeld via Zoom, Weseedo of Google Hangouts verlaagde.* Zij weten hoe ze met weerstand om moeten gaan. Ook ontdekten zij alternatieven zoals beeldbellen via Skype of Whereby, waar de ander geen account aan hoeft te maken als ze al een whatsapp gebruiker zijn of wanneer zij geen enkel social media account gebruiken, maar wel een smartphone of een laptop/pc met webcam hebben.

* AVG Proof versies
En kijk HIER voor meer informatie omtrent veilig beeldbellen / thuiswerken tijdens de Corona Crisis volgens de Autoriteit Persoonsgegevens.

Vanuit VIV zijn handleidingen opgemaakt en onder alle leden verspreid, zodat iedereen vanaf dinsdag online mogelijkheden voor hun cliënten had.
In onze besloten groep stelden onze leden hun vragen en wisselden leden adviezen uit. Fantastisch om te lezen! Angsten zijn benoemd, zorgen uitgesproken en oplossingen aangedrage. In het aankijken en erkennen van wat aanwezig is was het mogelijk om emoties, en ook de angst, weer los te laten.

De kracht van verbinden en communiceren

Therapeuten zochten en vonden intercollegiale ondersteuning en konden er op professionele werkwijze voor hun cliënten blijven en tips in hun praktijk doorvoeren en aan hun klanten meegeven.

VIV leden slaan de handen ineen en wisselen tips en successen uit

Tips van onze therapeuten om angst te verminderen

Het is onmogelijk om alle tips van al onze therapeuten hier te delen, maar één van onze betrokken leden heeft een aantal praktische tips en ervaringen verzameld en tot onderstaande overzicht samengevoegd:

Irma Nooteboom

De ergste stress is de stress waar je niet van weg kunt. Angst is er in gradaties, van je zorgen maken en ondertussen doorgaan, tot paniekaanvallen en niet meer kunnen slapen/functioneren. Veel tips die bij angst normaal goed werken, werken nu niet.

Mijn tips:

  1. De angst bij anderen erkennen, bij jezelf er laten zijn en ruimte geven (=iets anders dan groter maken).
  2. Herkennen wanneer de angst groeit, bijv door op social media te blijven hangen of de buurvrouw op je in laten praten. Vermijd deze situaties.
  3. Zoek situaties op waarvan je merkt dat die een positief effect op je hebben: de natuur opzoeken (zolang dat nog mag) spelletjes doen, vriendin bellen, nieuwe recepten uitproberen, de zolder opruimen nu je er tijd voor hebt.
  4. Wees alert op verslavingen als de echte wereld even niet zo leuk is, zoek in plaats daarvan gezonde afleidingen.

Bregje Jonkhart

Ik werk zelf veel met psychk en doe elke avond overtuigingen. Wat werkt is voor iedereen een beetje anders, want het hangt af van de onderliggende overtuigingen . Ik merk dat de gedachten en gevoelens voor wat mij zelf overkomen kunnen verschillen van wat ik voel dat een ander kan overkomen, zoals je dat bijvoorbeeld naar ouders kan hebben. Voor mij persoonlijk werken overtuigingen die te maken hebben met vertrouwen op een hoger plan, overgave, liefde kiezen boven angst het beste. Ik merk ook aan mijn cliënten dat dit hen rust brengt. De methoden die ik hiervoor gebruik hebben het effect dat ze mensen ook echt helpen om hen uit de angst stand te komen, ongeacht waar die angst ook over gaat.

Wil je meer weten over hoe Psych-k werkt? Kijk dan dit filmpje van Bruce Lipton: rewrite your mind (in 15 minuten).

Andrea Luijten

Een vervolgstap na de tips van Irma in het erkennen van angst is deze te voelen in je lijf, met je aandacht erbij blijven en dan in jezelf op laten komen, vanuit onderbewuste: Wat heb ik nodig? Vervolgens kun je voor jezelf gaan zorgen door het in je beleving op te roepen of door een verzoek te doen aan een ander.

Als je naar een herinnering van bijvoorbeeld liefde of ontspanning gaat, wordt de angst minder en heel je jezelf een stukje!

Onze emotionele balansoefening die je in kunt zetten bij angst en andere emoties, helpt je om de balans te herstellen:

  1. Denk aan het onprettige gevoel. Voel het in je lichaam. Geef er een score van 1 tot 10 aan. 1 is heel licht en 10 is verschrikkelijk.
  2. Geef het onprettige gevoel een naam. Bijvoorbeeld; verdriet, zorgen, onzekerheid, boosheid, angst. Of misschien iets poëtisch: angstig kind, woeste draak of twijfel-ik. Denk niet te lang na, maar kies een naam die in je opkomt. Dit is een deel van jou.
  3. Denk aan het onprettige gevoel en leg nu je linkerhand op je hart en je rechterhand op je buik. Maak een ronde strelende beweging met je rechterhand over je buik. Zeg de naam van het deel en dan: “Oké, je mag er zijn”. Tel tot 20 terwijl je over je buik blijft strelen en je hand op je hart hebt.
  4. Stel je vervolgens voor dat je aan het strand loopt en je fijn voelt. Zie het voor je, hoor de geluiden en voel in je lijf hoe het is. Zet 20 rustige stappen terwijl je doorgaat met de bewegingen over je buik en je hand op je hart.
  5. Beweeg je ogen vervolgens rustig van links naar rechts (20 keer), zonder je hoofd te bewegen.
  6. Ga na welke score je nu aan je gevoel geeft.
  7. Als je wilt kun je dit meerdere keren herhalen tot je het gewenste resultaat hebt.

Léonne Meijs

Ik kan me helemaal vinden in bovenstaande berichten Waar ik vaak mee werk is de vraag of ze ‘in het nu’ zijn. Vaak zijn we in Verleden of Toekomst. Ik geef wat psycho educatie over de werking van het brein en de onlosmakelijke verbinding met onze ademhaling. Ik laat ze dat ervaren en geef vervolgens bijvoorbeeld een oefening mee. Eén van de meer eenvoudige oefeningen die ik dan met ze doe is een luisteroefening 3 minuten ademhalen.

Martin de Witte

Als EFT (Emotional Freedom Techniques) werk ik veel met mensen die last hebben van angst. Meestal is dat rond situaties die ze in het verleden hebben meegemaakt, waarbij, als ze daaraan terugdenken, nog steeds angst kunnen oproepen, maar het kan nu natuurlijk ook in het kader van Corona zijn.Waar het om gaat is dat je bij angst eigenlijk uit verbinding gegaan bent met jezelf, om wat voor reden dan ook. Daardoor reageer je primair. Stel jezelf een aantal keren deze vraag:

  • Wat zou er gebeuren als ik weer verbinding kan maken met mijzelf? Met mijn hart?
  • Wat zal dan veranderen?

De tijd staat in het teken van verandering en het hervinden van verbinding, zowel met jezelf als met de mensen om je heen en niet te vergeten de natuur.

LAAT JIJ DE ANGST REGEREN OF REGEER JIJ DE ANGST?

We merken dat er door alle berichtgevingen veel angst is onder mensen, ook onder de klanten van onze leden. Angst om ziek te worden, de deur uit te gaan, mensen nu alleen te laten, niet te zien, etc. Maar ook de angst om banen te verliezen, angst om geen werk meer te hebben, angst of er wel genoeg eten is, angst, angst, angst, angst ……..

Hoe ga je hier zelf het beste mee om en hoe kan je hier als therapeut nu het beste mee omgaan ten aanzien van je klanten?

Verstandelijk geredeneerd weten we heus wel dat we altijd een keuze hebben. Alleen op het moment dat angst en verstand in conflict komen is de kans groot dat angst overwint. En hoe kan je daar nou het beste mee omgaan? Op welke manier raakt de angst jou?

Kunnen we de gegeven situatie als een mogelijkheid tot verandering zien? Waar word je op uitgedaagd nu? Kunnen we creatief zijn in de oplossingen? Welke mogelijkheden ontstaan er? Welke mogelijkheden zie je zelf? Alle veranderingen gaan gepaard met weerstand. Als klant geven je de tip aan te geven wat je moeilijk vindt nu en aan therapeuten om te vragen waar de weerstand in zit.

Wil je iets van inspiratie opdoen, dan is dit filmpje van Jan Rotmans een tip!

Wij van VIV ondersteunen leden en hun klanten in deze uitdagende periode. We zullen er dan ook alles aan doen om jullie behulpzaam te zijn met tips en adviezen. We denken met jullie mee en delen onze bevindingen. Klanten kunnen terecht op deze pagina, waar wij van VIV reageren en je antwoorden kan krijgen van zowel onze professionals, specialisten en ons bestuur.

Tot slot een bericht voor onze leden: houd onze besloten Facebookpagina in de gaten, daar ontstaat een inspiratiebron en uitwisseling van informatie door en voor elkaar. Uiteraard komt dat wat belangrijk is voor jouw praktijkvoering ook in onze nieuwsbrief aan jou!

Blijf gezond en let op jezelf!

Eén antwoord op “Tips hoe je angst kan verminderen”

Reacties zijn gesloten.