sluit X

U bent niet ingelogd, u kunt hier inloggen

Nieuws

Open de deur van je praktijk met online communicatie

Weet je hoe lang jouw cliënten er over doen, voordat ze een eerste afspraak met je maken? Dat kan best lang duren. Wist je dat sommigen wel een paar maanden met een visitekaartje rondlopen, voordat ze een afspraak plannen? Ze schamen zich voor hun omgeving, bagatelliseren het probleem of durven hun zorgvraag niet met een onbekende te bespreken. Wil jij nieuwe cliënten sneller over de drempel krijgen? Ga dan in fasen verbinding met ze aan. Hoe je dat doet? Door naast de traditionele PR-middelen, zoals foldertjes, slim gebruik te maken van online communicatie.

Online visitekaartje

Denk je nu: oh jé, ik heb net visitekaartjes besteld, wat moet ik daar nu mee? Schrik niet, je kunt ze gewoon blijven gebruiken. Netwerk je graag? Vooral blijven doen. Geef je presentaties? Ook daar hoef je niet mee te stoppen! Het zijn allemaal manieren om op de radar van nieuwe cliënten te komen. Maar wat doet bijna iedereen, nadat ze voor het eerst iets van je hebben gehoord? Inderdaad, je website bekijken! En tegenwoordig is dat niet alleen op de pc, maar ook via smartphone en tablet. Daarom zorg je voor een up-to-date website die responsive is. Tenslotte is je website je online visitekaartje!

Stay in touch

Is de website-bezoeker getriggerd? Dan wil je natuurlijk niet dat hij of zij de website ‘zomaar’ verlaat. En dat is ook niet nodig als je slim communiceert. De volgende tips helpen je verder:

Tip 1: deel je expertise

Je creëert vertrouwen bij mensen door op je website kennis en ervaringen te delen. Bijvoorbeeld in een blog. Ben je bang dat anderen met je kennis aan de haal gaan? Dat is niet nodig. Met het delen van je expertise, verklein je de afstand tussen jou en de websitebezoeker. Hebben ze een expert nodig? Dan komen ze toch wel naar jou toe. Ze ‘kennen’ je dan immers al een beetje.

Tip 2: gratis waardevolle informatie

Je kunt informatie ook delen in de vorm van een gratis te downloaden checklist of
e-book. De websitebezoeker moet hiervoor wel een e-mail adres achterlaten. En ja, dit adres mag je vervolgens opnemen in je mailinglijst. Verstuur je periodiek een nieuwsbrief? Dan heb je er weer een lezer bij! Handig toch? Weet je niet hoe te beginnen met deze gratis content? Op internet is veel informatie te vinden.

Tip 3: blijf lekker jezelf

Zet goed zichtbare buttons voor Facebook, Twitter, LinkedIn of andere social media op je website. De websitebezoeker kan deze dan snel aanklikken, voordat hij weer verder googlet. Vervolgens blijf je door leuke en interessante berichtjes via social media op het netvlies van je volgers. Weet je niet goed wat je moet posten? Wees je er dan van bewust, dat je mensenwerk doet. Je toekomstige cliënten willen vooral een beeld bij jou hebben. Wees authentiek door informatie te posten die in jouw taal iets zegt over jezelf of je vak. Maak het niet te ingewikkeld. We hebben het niet voor niets over ‘social media’.

Wil je meer tips die je helpen een bloeiende praktijk te creëren? Download dan ons e-book.